CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, January 1, 2013

Qalam Bisu di Pulau Sepi

 

 

Pulau sepi ku terhuni kembali….mungkin pulau itu sudah letih menerima kunjungan ku yang entah ke berapa kali…tetapi, aku tidak mampu lari ke mana lagi…di sini lah bermulanya kisah hidupku, dan di sini jualah pengakhirannya….

Nostalgia silam kembali menghuni di dada kalbu…seribu asrar yang telah terkubur….berjuta rasa yang tidak mampu ku ungkapkan terbuku di dalamnya….derita semalam kembali berlabuh….bersama curahan air mata yang tidak pernah kering berteduh….

Kisah itu tersingkap kembali…ah, payahnya menyimpulkan sebuah qalam qolbi…fikiran ku tertewas bersama deraian air mata yang gugur jatuh menyembah bumi…

Walau asrar itu telah ku simpul kemas, tapi derita di dalamnya masih tetap utuh tidak telan dek zaman….teringat sapaan aku pada seorang akhwat yang juga berkerjaya seorang doktor… “ukhti ada masalah ke? Kalau ada, jangan dibebankan seorang diri, perlu ada yang mengubati…” kalam akhwat ku balas dengan senyuman yang sangat pahit untuk ku telan… “ akak tau ukhti ada masalah…cuba cerita dan luahkan…jika ukhti simpan, maka ini lah akibatnya…ukhti akan terus jatuh sakit….” “….bila otak kita terlalu banyak berfikir, sampai tidak cukup waktu untuk berehat, akhirnya di waktu tidur pun otak kita masih berjalan…nah, kerana itu ukhti jatuh sakit…”

Air mata ku kembali bertamu…ya Allah, tidak mungkin aku lupa saat kali pertama diri ku melangkah ke dalam dewan pembedahan itu…terbayang semua insan-insan yang ku kasihi di ruang mata….ketika itu, aku sudah bersedia menerima segala kemungkinan…telah ku calitkan secebis doa pengharapan….bukan untuk minta dihidupkan, tapi untuk diberi keampunan….ya Allah, sesungguhnya hamba redha kembali kepadaMu jika itu yang telah Engkau takdirkan yang terbaik buatku….

Akhirnya, Dia memberi peluang untuk aku terus bernafas di muka bumi ini….mungkin untuk mencari makna diri….ketika itu, aku mula mengerti pengorbanan seorang ibu yang menangis setiap malam di dalam mihrab Mu…deraian air mata seorang ibu yang mengharapkan anaknya kembali sihat dan tersenyum…ku pegang tangan ibu seeratnya…tiada kalam yang terbit sebagai bicara….tapi ku tahu, ibu memahami erti ‘genggamanku’…..aku cintakan mu, ibu….

Kini, hampir setahun asrar itu ku simpan rapi…namun, pulau sepi ku tetap masih berdiri…ada kalanya terlintas, adakah pulau ini memang diciptakan untukku..? atau masihkah ada insan lain yang pernah menghuni di dalam pulau sepi ku..? ah, aku tidak pasti…

Hari demi hari….waktu berganti pergi….tapi pulau sepi ku masih tidak berpenghuni selain diriku…setiap kapal yang berlabuh, tidak ingin menumpangkan diriku…seolah-olah aku bukan insan yang sesuai untuk menaikinya…ya Allah, mengapa begitu…? Masih tidak cukup persediaan kah aku…? Perlu aku yang bagaimana….? Bekalan ku masih belum cukup isikah…? Hanya Dia yang tahu….lantas, disinilah aku…masih menjadi penghuni setia di Pulau Sepi…menunggu diri dibawa pergi…

“izinkan aku meniti di atas hamparan syurgaMu,
Bila saat ku pergi, biarlah cintaku tetap di situ…”

 

 

Jillulizzah

1/1/2013

 

0 comments: