CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, June 13, 2010

KETIKA IMAN BERBICARA (PART 1)


Tuttt…. “maira, mesej tu…!!!”, jerit sara…’aduh,sapa lak mesej aku pagi-pagi buta ni’…getus hatiku…lantas aku segera bangun dan mencapai handfonku…’kang kena tazkirah free lak bunyi mesej lama-lama..huhu’…. “salam, sapa nih??”…’ish…sapa lak ni…dia yang hantar mesej,tapi tanya aku siapa pula..memang nak kena orang ni’. Automatik jari ku menaip mesej dengan perasaan marah… “awak yang mesej saya, awak tanya siapa saya..???awak ni salah makan ubat agaknya..”..bibirku menguntum satu senyuman nakal.. ‘kan dah kena..’….


Tutt…. “saya tanya awak, sebab saya pelik macam mana nombor awak boleh ada kat dalam handfon saya ni….” ‘uih, pelik tapi benar’..em…’kena siasat ni..huhu…jeng3…wah, macam CSI lak aku ni…ish…berangan lak pagi-pagi’….hatiku ketawa sendiri….. lantas aku membalas mesej orang misteri yang ala-ala makhluk asing itu… “eh, handfon awak,mana la saya tau…” tutt….. “tak apa la kalau macam tu…tapi awak ni siapa ek?”…..’wah….budak ni tak serik-serik jugak…kang aku marah, terasa lak…ish…qudwah ku nabi Muhammad....nabi kan seorang yang penyabar…’ imanku bersuara…..


‘astaghfirullah…maafkan hamba ya Allah..kerana bersangka buruk pada manusia…’ pantas aku membalas kembali mesej orang misteri itu….belum sempat aku menekan butang send, tiba-tiba mesej baru diterima…’aik?..’ “ha….tak apa…saya dah tahu siapa awak…awak humaira kan?”………..mataku serta merta berbeliak…’macam mana dia tau ni…aduhh..’ hatiku semakin melonjak ingin mengetahui siapa pemilik mesej misteri itu….lantas aku membalas mesej orang misteri itu… “awak siapa?” …. “siapa saya?haha…tak perlulah awak tahu…”..balasan mesejnya mengecewakan aku….’nak kena orang ni..’ dengan sedikit kesabaran yang ada, aku membalas mesej sebagai penamat segalanya…’malas la layan orang misteri ni…dah la tak kenal…buatnya mat bangla mana ka…haha’ hatiku tertawa sendiri….. “kalau awak tak nak bagi tau siapa awak, jangan mesej saya lagi…saya tak suka…” akhirnya kemarahanku mengeluarkan sedikit taringnya….Tutt…. “hmm…nak tau jugak ka….saya………..uwais..” …’ha???uwais….budak sombong tu…tidakkkk!!!’


“maira, mai tengok contoh karangan bahasa inggeris ni…ni kira contoh karangan yang baik la…” cikguku menghulurkan sehelai kertas yang penuh dengan patah perkataan yang aku tak berapa mengerti maknanya…maklum la….aku ni bukan pandai sangat subjek tu….tapi selalu antara markah yang tertinggi la dalam subjek tu…’pelik-pelik…rezeki kot….huhu’ aku tersenyum sendiri.. Lantas aku meneliti setiap bait-bait perkataan yang tertera….tiba-tiba…. “sapa suruh baca??”….aku terpinga-pinga….’eh, cikgu yang bagi,yang dia sibuk-sibuk ni kenapa..’…..lantas orang itu berlalu pergi tanpa menoleh ataupun meminta maaf!.... “tu kertas dia…” tiba-tiba cikgu bersuara… ‘alamak, patut la…malunya…mana nak letak muka ni…’….dengan perasaan malu, aku bersuara… “hehe..oh, yeke…” …“maira, jom main…” kawanku mengejutkan aku dari lamunan...lamunan terhenti, lantas hatiku berbisik..’ee…pe la budak sombong ni nak..kejap lagi la balas..’….


Tuttt… “awak marah ke?saya minta maaf…”…tanganku segera membalas mesejnya.. “tak lah..gi main kejap tadi…sori lambat..”………. “maira, lain macam je aku tengok hang dengan uwais tu..asyik mesej je beberapa minggu ni…kang jatuh hati baru tau…”sapa sara padaku suatu pagi… ‘aku dengan uwais??uih….’…. “eh, tak ada la sampai ke situ..kawan biasa je la..dont wory k…”jawab ku..sekadar ingin menyedapkan hati…bagiku, agak pelik lah jika aku boleh jatuh hati dengan dia…memandangkan tubuhnya yang agak berisi, dan agak gelap… ‘tapi, kadang-kadang comel jugak..huhu..’ bisik naluri nakalku…


“Alhamdulillah…akhirnya habis jugak paper last ni…”… “eh,maira hang nak buat apa lepas ni?”…tanya salah seorang sahabatku…. “maira nak kahwin…haha..”sampuk salah seorang sahabatku…’amboi…sedapnya berbicara’…. “aku mungkin masuk PLKN dulu kot…ayah aku suruh pegi jugak…” jawabku dengan muka sedih yang dibuat-buat… ‘huhu..’ … “hang tak nak sambung STAM ke?”… ‘STAM?hm..’ … “bukan tak nak…tapi aku tak yakin la boleh bawa..banyak sangat subjek dia…satu dapat rasib, hancur semua…”


Tiga bulan kemudian… “ha maira..macam mana kat kem? seronok tak?” tanya salah seorang guruku ketika aku melawat sekolah setelah habis latihan khidmat Negara… “hmm..alhamdulillah..boleh la cikgu..ada yang seronok, ada juga yang sebaliknya..apa pun, ana bersyukur sebab sepanjang latihan, ada sesuatu yang dapat ana pelajari kat sana..” lantas guruku menyoal kembali… “apa dia?”…. “pada mulanya, memang agak kekok kerana pergaulan kat sana tidak dijaga dengan baik..dengan masalah solat yang tidak dititikberatkan…hmm..macam-macam la…tapi dari situ jugak, ana berfikir apa bezanya ana dengan mereka jika ana pun masih berpakaian seperti mereka…masih bergaul terlampau bebas…hmm…alhamdullilah..ia menyedarkan ana…” lantas senyuman mekar ku hadiahkan buat guruku…


bersambung...............................

0 comments: